Yıldız Holding’in 2012 yılı cirosu 12.4 milyar TL oldu

2013 yılında çift haneli büyüme hedefliyor

Yıldız Holding’in 2012 yılı konsolide brüt cirosu 12.4 milyar TL olarak gerçekleşti. Holdingin faaliyet karı % 64 artarak 587 milyon TL’ye, yurtdışı gelirleri ise % 19 büyüme ile 2.8 milyar TL’ye yükseldi.

Çalışan sayısını 30 binden 36 bine çıkaran Yıldız Holding, 2013 yılında 5 bin yeni istihdam ve çift haneli büyüme hedefliyor.

Yıldız Holding’in 2012 yılı rakamlarının ve 2013 hedeflerinin kamuoyu ile paylaşıldığı basın toplantısı, 27 Mart 2013 Çarşamba günü, holdingin Çamlıca’daki merkezinde gerçekleştirildi. Aynı zamanda Yıldız Holding sanat koleksiyonunun en nadide eserlerine de ev sahipliği yapan seminer salonunda gerçekleştirilen toplantıda, Yıldız Holding’in 2012 yılı brüt satış gelirleri 12.4 milyar TL olarak açıklandı. Holdingin 2011 yılı brüt satışları 11.5 milyar TL olarak gerçekleşmişti. Holding, yurtdışı operasyonlarından gelen satışlarını % 19 artırarak 2.3 milyar TL’den 2.8 milyar TL’ye, faaliyet karını    % 64 artırarak 359 milyon TL’den 587 milyon TL’ye çıkardı.

6 bin yeni istihdamla çalışan sayısı 36 bine ulaştı
Yıldız Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ali Ülker, toplantıda özellikle istihdamla ilgili gelişmelerin altını çizdi. Yıldız Holding’in geçtiğimiz yıl 350 milyon TL’nin üzerinde yatırım yaptığını anlatan Ülker, yeni yatırımlarla birlikte çalışan sayısına 6 bin yeni üye eklendiğini söyledi. Böylece toplam çalışan sayısının 36 bini bulduğunu kaydeden Ülker, yurtdışı operasyonlardaki çalışan sayısının 7.500’e ulaştığını, sadece Japonya’daki çalışan sayısının bini aştığını ifade etti. Yeni mezunlara iş olanağı sağlama konusunda da hassas davrandıklarını vurgulayan Ülker, “Geçtiğimiz yıl işe alınanların 1.350’si üniversiteden yeni mezun olanlardı. Gençler bizim için mühim. Genç çalışanların fikirlerinin üst yönetime taşınmasını önemsiyoruz. Bu nedenle Genç Platform adı altında bir çalışma başlattık. Bu platformla hem çalışanlar arasındaki işbirliğini artırıyoruz hem de tüketici profilimizin önemli bölümünü oluşturan ‘Y’ kuşağının fikir ve önerilerini alıyoruz. Bu platformların bir benzerini de kadın çalışanlarımız için başlattık” dedi.

Yıldız Holding’in tüketicisini ve müşterisini yakından dinleyerek organizasyonunu sürekli yenilediğine işaret eden Ali Ülker, şöyle devam etti: “Geçtiğimiz yıl 260 araştırma ile 85 bin tüketicimizden geri bildirim aldık. Bu araştırmalarda 5 bin tüketicimiz ile bire bir görüşme; 10 bin tüketicimize ürün tattırma ve yaklaşık 8 bin noktada ürüne ulaşılabilirliğine ilişkin kontroller gerçekleştik. Ayrıca satış şirketlerinde 650’nin üzerinde çalışanımız 50 haftada 130 bine yakın müşteri görüşmesi yaptı. Biz bunlara “Gez, Oturma Yerinde Artık (GOYA)” diyoruz. Yönetim Kurulu Başkanı’ndan üst düzey yönetime kadar herkes GOYA yapıyor ve üründen fiyatlamaya, satış organizasyonundan pazarlamaya kadar pek çok alanda hızlı aksiyon alıyoruz. Örneğin Türk Lirası’ndan sıfır atıldıktan sonra ürün fiyatlarını bozuk paralara göre ayarlamak ve bakkallara özel koliler oluşturmak GOYA’lar sonucunda gerçekleşmiş çalışmalardır.”

Sürdürülebilir büyümeye her platformda katkı
Yıldız Holding’in stratejik önceliklerinden birinin de sürdürülebilir büyüme ve kaynak temini olduğuna işaret eden Ülker, geçtiğimiz yıl bu alanda önemli adımlar attıklarını söyledi. Sürdürülebilir büyümenin en temel halkasının sürdürülebilir hammadde tedariği olduğuna dikkat çeken Ülker, “Türkiye’den tedarik edemediğimiz kakao gibi bazı ürünler dışında ihtiyacımızın büyük bölümünü iç piyasadan temin ediyoruz. Bu da yüzbinlerce üreticinin hayatına değer katmak anlamına geliyor. Geçtiğimiz yıl ayrıca Dünya Kakao Vakfı’na (The World Cocoa Foundation - WCF) üye olduk. Böylece sadece Türkiye’de değil, dünyada da sürdürülebilir hammadde tedariğine destek veriyoruz” diye konuştu.

Sürdürülebilir büyümenin bir diğer halkasının çevresel sürdürülebilirlik olduğunu anlatan Ülker, holding genelinde geçtiğimiz yıl 14.1 milyon TL’lik çevre yatırımı gerçekleştirdiklerini vurguladı. Satış ve dağıtım ağındaki yeniden yapılanma ile 2 bine yakın aracın trafikten çekildiğini kaydeden Ülker, “Enerjinin verimli kullanılması ve tasarruf çalışmaları sonucunda 92.3 milyon kW/saat’lik bir tasarruf sağlandı ve karşılığında 63.7 bin ton eşdeğerinde karbondioksit salınımı engellendi. Yaklaşık 33 bin ailenin yıllık elektrik tüketimine denk gelen bu miktar ile 10 MW/saat’lik bir termik santralin kurulum ihtiyacı karşılanmış oldu. Doğal kaynak tüketiminin azaltılmasına yönelik yürütülen çalışmalar sonucunda 200 milyon litre (4 bin kişinin bir yıllık su tüketimine eşdeğer miktarda) su tasarrufu sağlandı” dedi.

Yemek ve bahçe atıkları gübreye dönüşüyor
İki yıldır devam eden yeşil bina çalışmalarının ardından Yıldız Holding kampüsünün, ABD'deki Yeşil Binalar Konseyi (USGBC) tarafından verilen Enerji ve Çevre Dostu Tasarımda Liderlik (LEED) sertifikasını aldığını hatırlatan Ülker, “Aslında mevcut binaların LEED alması çok daha zor bir süreç. Sertifikayı almak için binanın arazisinden ulaşımına, su verimliliğinden enerji verimliliğine, kullanılan malzeme ve kaynaklardan iç yaşam kalitesine kadar tüm sistemini yeniden ele almak gerekiyor. Yıldız Holding kampüsü, Türkiye’de var olan binalar kategorisinde LEED Yeşil Bina Sertifikası ile ödüllendirilmiş olan üçüncü bina oldu. Artık yemekhane ve bahçe atıklarından gübre üretiliyor ve üretilen gübre, peyzaj alanlarında kullanılıyor” diye konuştu.

Geçen yıl çevre alanında yapılan bir diğer önemli yatırımın Ak Gıda Pamukova fabrikasında açılan anaerobik arıtma ve biyogaz tesisi olduğuna işaret eden Ülker, yaklaşık 8 milyon TL’lik yatırımla Türkiye’nin teknolojik anlamda en yeni tesisinin inşa edildiğini belirtti. Bu tesisle fabrikadaki atıkların işlenerek 1.4 MW/saatlik enerji ürettiğini kaydeden Ülker, elde edilen biyogaz ile 2.700 hanenin doğalgaz, 3.800’e yakın hanenin de elektrik ihtiyacının karşılanabileceğini söyledi. Bu sayede çevreye 500 bine yakın ağaç dikimine eşdeğer katkı sağlandığını ifade eden Ülker, sera gazı emisyonlarının da yıllık 9.8 bin ton azaltıldığını vurguladı.

Sabri Ülker’in çevreye duyarlı bakış açısı ile hareket ediliyor
Bütün çalışmaların, Yıldız Holding’in kurucusu merhum Sabri Ülker’in çevreye olan duyarlı bakış açısını devam ettirmeyi amaçladığını belirten Ali Ülker, sözlerini şöyle sürdürdü: “Sabri Bey, “Topraklarımıza, sularımıza, çevremize sahip çıkmak vatana sahip çıkmaktır” sözünü düstur edinmişti ve bunu bizlere de aşıladı. Şimdi biz de onun bu duyarlı yaklaşımını sürdürmek için su kaynaklarının korunması ve sürdürülebilirliğinin sağlanması için “Sabri Ülker Çevre Ödülü” platformunu oluşturduk. Platform, Yıldız Holding ve Deniz Temiz Derneği / TURMEPA’nın ortak koordinasyonunda yürütülüyor. Ekosistemin devamlılığının sağlanması ve gelecek nesillerin de su kaynaklarını kullanabilmesi için kısıtlı imkanlarla ortaya çıkarılan çalışmalar, toplumda örnek teşkil etmesi açısından ödüllendirilecek. Hedefimiz bize kalan bu mirası toplumla paylaşmak.”

Faaliyet karında ve yurtdışı gelirlerinde çift haneli büyüme
Holding’in 2012 yılı bilançosu ile ilgili bilgi veren Yıldız Holding Mali İşler Başkanı Dr. Cem Karakaş ise; 2012 yılının, gıda sektörünün dengeli büyümesini devam ettirdiği bir yıl olduğunu, holdingin de buna paralel olarak brüt cirosunu % 8 artırarak 11.5 milyar TL’den 12.4 milyar TL’ye çıkardığını belirtti. Satış gelirlerinde nispi artışa mukabil faaliyet karının      % 64 gibi ciddi bir oranda artış gösterdiğini kaydeden Karakaş, yurtdışı operasyonlarda ise çift haneli büyümelerin yakalandığını ifade etti. Karakaş, “Gelirlerimizin 2.8 milyar TL döviz kazancı olarak hanemize yazıldı. 2011 yılına göre yurtdışı operasyonlarımızdan elde ettiğimiz kazanç %19 artış göstermiş oldu” şeklinde konuştu.

Yıldız Holding son iki yıldır önemli bir yeniden yapılanma içinde olduğuna işaret eden Karakaş, gerçekleştirilen çalışmaları ve 2012’yi şöyle özetledi:

Bir yandan satış şirketlerimizi yapılandırırken bir yandan da muhtelif şirket satışları ve ortaklıklar yaptık. Yeniden yapılanmanın etkisini 2013 yılında almayı hedefler iken, bilanço rakamlarından da görüleceği üzere 2012’de özellikle karlılığımızın olumlu yönde etkilenmeye başladığını gördük. Dolayısıyla, 2012 hem karlılık hem nakit yaratma açısından müspet bir yıl oldu.”

Organizasyonda sadeleşme ve verimlilik
2010 yılından beri organizasyon anlamında devam eden sadeleştirme çalışmaları, geçen sene büyük ölçüde tamamlandı. Sadeleştirmeyi iki şekilde gerçekleştirdik. Birincisi halka açık şirketlerimizin iştirak yapılarını kademeli olarak azalttık. Önceleri birden fazla şirket altında yapılan üretim veya satış işlerini tek çatı altında topladık. Bu da, karar almada sürat ve esneklik getirdi. Bu yapılanma, organizasyonel verimliliğimizi artırdığı gibi maliyetlerimizi de aşağıya çekti.

Sadeleştirmede ikinci adım satış organizasyonu tarafında gerçekleşti. Önce market kanalında başlayan ve 2012 yılında geleneksel kanalda devam eden yeniden yapılanma sürecini başarı ile tamamladık. Satış kanalında önümüzdeki dönemde sürdürülebilir verimliliği sağlayacak bir yapı oluşturduk. Satış masraflarımızda önemli tasarruflar elde ettik ve hedeflediğimiz oranlara ulaştık. Bu tasarruflarla hem satış şirketlerinin hem de üretim şirketlerinin karlılığını artırdık.

10’uncu global ortak Japonya’dan geldi
Konusunda lider global oyuncularla ortaklık yapma geleneğimizi 2012 yılında da sürdürdük. Japon Nissin Foods şirketi ile 10’uncu global ortaklığımızı gerçekleştirdik. Bu vesileyle ilk defa Uzakdoğu’dan bu derece büyük çaplı bir ortaklık yapmış olduk. Japonya’nın bir devinin Yıldız Holding’le ortaklık yapması, hem bizim kültürel zenginliğimizi artırdı hem de doğu dünyasındaki şirketlerin ilgisini gruba çekmede önemli bir mihenk taşı oldu.

Godiva’da global satışlar ilk defa Kuzey Amerika’yı geçti
Holdingin içinde bağımsız bir şirket olarak yönettiğimiz Godiva ise, özellikle Uzakdoğu ve Ortadoğu’da genişlemesine devam etti. 82 ülkede 463 mağazası bulunan Godiva Çin, Güney Kore, Suudi Arabistan, Endonezya ve Avustralya gibi ülkelerde mağazalaşmaya devam ediyor. Hızlı gelişen ve potansiyeli yüksek ülkelere giriş stratejisi ile hareket eden Godiva, önümüzdeki beş yıl içinde bu bölgede ciddi bir büyüme hedefliyor.

2013 yılında bölgede yeni tesisler kurabiliriz
2013 yılı hedeflerine bakacak olursak,  Yıldız Holding olarak çift haneli ciro ve kar artışı olacağını öngörüyoruz. Ayrıca, 2013 yılı ajandamızda bölge ülkelerinde hem yeni şirketlere bakmak hem de yeni yatırım imkanlarını aramak da önemli bir yer tutuyor. Holding olarak girdiğimiz pazarlarda gıda alanında satın alınabilecek büyüklükte oyuncu olmadığını gördüğümüz durumlarda yeni tesisler kurmak daha avantajlı olabiliyor. Örneğin Mısır, böyle bir pazardı. Yıldız Holding olarak 2009 yılında Mısır’da üretime başladık. 3-4 yıl gibi bir sürede oradaki işimizi pazar ikinciliğine ulaşacak duruma getirdik. Aynı şekilde bölgedeki diğer ülkelerde de benzer başarı hikayeleri oluşturma hedefiyle çalışmalarımızı sürdüreceğiz.